Småpärlan

Det går inte att låta bli att fascineras när man besöker Staffanstorps Montessoris avdelning för 1-2,5-åringar för första gången. Här pågår mycket aktivitet, med 24 barn, men samtidigt råder ett skönt lugn. Ljudnivån är låg, det är ordning och reda och trots att barnen är så små är de koncentrerade på vad de gör.

– Många som kommer hit är imponerade av att det finns så mycket för barnen att göra och hur mycket de faktiskt kan klara av i den här åldern, säger en av våra förskollärare på Småpärlan.

Ren och tydlig miljö
Miljön är viktig på Småpärlan, och spelar en central roll i Montessoripedagogiken. Personalen har valt att inreda miljön som en lång utvecklingslinje som ”börjar” i den ena ändan av Småpärlans rum och ”slutar” i den andra ändan. Olika material ändras längs med vägen/linjen vad det gäller utveckling och mognad. Allt på ett lekfullt och inspirerande sätt för barnens inlärning.

Överallt finns små stationer där barnen sysslar med olika material och aktiviteter. Allting är placerat på barnens nivå och var sak har sin bestämda plats. Ordning och reda och att lokalerna är ljusa, fina och hemtrevliga är viktigt.

Materialet: allt har ett syfte
Vad gör då barnen under en dag på Småpärlan? Mycket handlar om att lära sig klara praktiska vardagssysslor, som att klä på sig eller hälla upp vatten.

– Vi tränar mycket finmotorik i den här åldern, till exempel att stoppa i och öppna. Det som är speciellt är att allt material som bollar och ringar är små och anpassade till barnens händer, berättar en av våra montessoripedagoger på Småpärlan.

Hjälp mig att göra det själv
Synsättet som genomsyrar både förskola och skola är att det är barnets vilja och intresse av att lära som styr. Utgångspunkten är att barnen klarar av att göra mycket själv, och att det är personalens uppgift att underlätta, men inte ingripa så mycket.

– Vi har barnens tid. Tar det en kvart att ta på sig byxorna är det okej. För de minsta visar vi oftast väldigt långsamt en gång och använder inte så mycket språk. Sedan tränar de i lugn och ro, säger en montessoriförskollärre.

 

En dag på Småpärlan

7.30 – 9.00 Utelek.
Barnet lämnas av föräldrarna utomhus och samtliga barn är ute en stund innan man går in.

9.30 – 11.00 Aktivitetspass
Barnet väljer självt vad det vill göra. Man tar sitt material och sätter sig på tillhörande plats. Endast ett barn i taget kan göra en aktivitet.

11.00 Samling
Barnen sitter i ring på golvet och pedagogerna leder sång eller diskussion.

11.15 Lunch
Maten hämtas i köket på matvagnar, barnen dukar sin egen plats.

11.45 – 14.00 Sovstund
Ett helt rum fylls med madrasser och barnen har sin egen kudde och gosedjur.

14.00 – 17.15 Utelek
Föräldrarna hämtar barnen ute.

 

Fakta:

Antal barn: 14 stycken

Ålder: 1-2,5 år

Antal personal: 3 heltidstjänster vilket innebär 4 barn/pedagog